Bedrijven lopen tegen vraagstukken aan waar ze niet eenvoudig een antwoord op kunnen vinden. Door deze vraagstukken te beantwoorden middels een data-analyse kun relevante inzichten vergaren, en deze bovendien hard maken met een cijfermatige onderbouwing. Het doel van een data-analyse is dan ook het correcte antwoord vinden op de juiste vragen, om zo de bedrijfsvoering te kunnen verbeteren.
Een project is hieronder kort uitgelegd.
Het bedrijf voert marketingcampagnes uit voor zijn klanten, waarvan sommigen beter presteren dan anderen. Het bedrijf wil weten waarom bepaalde campagnes bij bepaalde klanten beter presteren. Daarnaast moet uitgezocht worden of voorspelt kan worden hoe goed een potentiële klant gaat presteren en welke marketing campagne het beste gebruikt kan worden voor die klant.
Verkoopdata en klant gegevens van het bedrijf zelf zijn opgehaald en opgeschoond, in combinatie met data van het CBS (statline) over inwonersamenstellingen per postcode. Data is samengevoegd tot een bruikbare tabel. Een exploratieve data analyse is uitgevoerd met eventuele transformatie. Relaties tussen verklarende variabelen en performance zijn onderzocht en uitgesplitst per campagne type. Tot slot zijn twee lineair regressie modellen gebouwd om performance te voorspellen.
De analyse is uitgevoerd in R.
Bepaalde eigenschappen van klanten zijn gevonden die gebruikt worden als indicatoren van een goed presterende klant. Bovendien zijn
Dit stelt het bedrijf in staat om de focus te verleggen naar winstgevende klanten, die tot 50% beter performen dan gemiddeld. Daarnaast kunnen deze klanten de juiste campagne aangeboden worden, toegespitst op hun afzetgebied, waardoor campagnes tot 27% beter kunnen lopen.
+31(0)6 - 42 88 62 03
info@koendireks.nl
info@koendireks.nl
+31(0)6 42 88 62 03
KVK-nummer: 85330221
© Copyright Koen Direks 2022